a

Lorem ipsum dolor sit, consectetur iscing sed diam nonummy nibh euismo Lorem ipsum dolor sit, consectetur

@my_wedding_day

Wedding Details

Sunday, 05 November 2017
2:00 PM – 3:30 PM
Mas Montagnette,
198 West 21th Street, NY

+1 843-853-1810

Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram
  •  Wedding planner   •  Jak zostać konsultantem ślubnym? Jak zostać wedding plannerem?
Jak zostać konsultantem ślubnym

Jak zostać konsultantem ślubnym? Jak zostać wedding plannerem?

Wedding planner, czyli inaczej konsultant ślubny, to osoba, która czuwa nad całym procesem planowania ślubu i wesela, odciążając tym samym parę młodą w wielu czasochłonnych obowiązkach. Jego oferta jest jednak znacznie szersza – może też zajmować się jedynie częścią całej organizacji, na przykład koordynacją dnia ślubu bądź stworzeniem scenariusza tego dnia. Wielu osobom może wydawać się, iż jest to bardzo przyjemny i prosty w wykonywaniu zawód, który nie wiąże się ze zbyt wielką odpowiedzialnością. Nic bardziej mylnego! Wedding planner pomaga nie tylko w wyborze kwiatów czy degustacji tortu, a przede wszystkim doradza w najważniejszych kwestiach, ustala i konsultuje wielkość budżetu, reaguje w sytuacjach kryzysowych, podpisuje umowy, pośredniczy ze wszystkimi podwykonawcami i wykonuje wiele innych zadań. Dlatego też nie każdy idealnie nada się do pracy jako konsultant ślubny – jak w każdym innym przypadku, warto mieć odpowiednie cechy i predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Tym sposobem praca może być nie tylko źródłem zarobku ale i pasją, a także misją do spełnienia.

Wedding planner – usługa pozwalająca na oszczędność czasu i nerwów

Branża ślubna wciąż się rozwija i choć może wydawać się, że ten rynek jest już przesycony wszelkiego rodzaju usługami, nadal jest miejsce na powstawanie nowych agencji konsultantów ślubnych. Sama praca wedding plannera jest bardzo rozwijająca i kreatywna, wymaga ciągłego uczenia się różnego rodzaju umiejętności i nie dominuje w niej rutyna. Osoba chcąca zostać konsultantem ślubnym powinna wyróżniać się empatią i zorganizowaniem, mieć zdolności negocjacyjne i potrafić zachować zimną krew w stresujących sytuacjach. Niejednokrotnie podczas całej kariery jako wedding planner zdarzy się, że nie uda się spełnić 100% oczekiwań, jakie ma para młoda – i na takie sytuacje trzeba być przygotowanym. Organizacja ślubów i wesel to więc nie tylko przyjemności, ale w końcu w każdym zawodzie zdarzają się stresujące chwile.

Organizacja ślubu i wesela – czy to zajęcie dla każdego?

Organizacja wesela i całego dnia ślubu to zadanie, którym teoretycznie może się zająć każdy. Sęk w tym, jaki efekt końcowy uzyska, czy para młoda będzie zadowolona, czy wszystkie formalności zostaną dopięte oraz czy nie wystąpią żadne nieprzewidziane okoliczności, podczas których należy odpowiednio zareagować. Zawód wedding plannera wymaga dużej odpowiedzialności, a także pracowitości, gdyż bez tych cech niemożliwe jest prowadzenie takiego biznesu. Każda konsultantka ślubna musi bardzo dobrze znać branżę ślubno – weselną, a także posiadać kilka głównych cech, które charakteryzują ten zawód. Przede wszystkim jest to dobra organizacja, wysoka odporność na stres i umiejętność szybkiego reagowania w nerwowych sytuacjach. Przyda się też cierpliwość oraz duża doza empatii. Podczas planowania ślubu i wesela konieczne jest ustalenie wielu elementów, co wymaga czasu, a także zrozumienia i często doradzenia młodym. Zdarza się, że pojawią się negatywne niespodzianki, ma które na bieżąco trzeba będzie reagować. Podczas organizacji wesel warto skorzystać z posiadanych kontaktów do sprawdzonych firm i usługodawców, którzy dopasują oferty pod oczekiwania par młodych i gwarantują najwyższą jakość swoich usług.

Konsultantka ślubna powinna wykazać się również kreatywnością, dobrym gustem i znajomością savoir vivre. Te umiejętności przydadzą się między innymi przy tworzeniu scenariusza dnia ślubu, planowaniu dekoracji czy wymyślaniu motywu przewodniego wesela. Przydadzą się tutaj też odpowiednie szkolenia dodatkowe, na przykład z zakresu psychologii, gdyż panny młode lubią traktować wedding plannerów jako swoich powierników. Nie ma w tym nic złego, wręcz przeciwnie – pozytywne wibracje pomiędzy obiema stronami są jak najbardziej mile widziane.

Jak zostać wedding plannerem?

Wedding planner nie potrzebuje żadnego konkretnego wykształcenia – w naszym kraju nie ma jeszcze szkół dla konsultantów ślubnych, choć pewnie i to jest kwestią czasu. Można za to znaleźć liczne kursy, kończące się otrzymaniem certyfikatu – uzyskanie go powinno być pierwszym krokiem do rozpoczęcia pracy jako konsultantka ślubna. Dzięki temu, iż rynek jest coraz bardziej świadomy tego, kim jest wedding planner i jakie wartości niesie za sobą korzystanie z jego usług, konkurencyjność tej branży wciąż rośnie. Dlatego też osoba wykonująca ten zawód powinna cały czas się szkolić i obserwować trendy, aby zawsze “być na czasie” i spełniać wszystkie oczekiwania swoich klientów.

Po zdobyciu niezbędnej wiedzy, wedding planner może zacząć tworzyć swój biznes. Nie musi jednak działać sam całkiem od zera – może skorzystać z jednej z sieci franczyzowych, które funkcjonują na polskim rynku. Jeśli jednak chce pracować w pojedynkę, stworzenie firmy powinien rozpocząć od dobrze przemyślanego biznes planu, stworzenia identyfikacji wizualnej, postawienia strony internetowej oraz wzięcia udziału w profesjonalnej sesji wizerunkowej.

Kolejnym krokiem jest zdobycie pierwszych zleceń jako konsultant ślubny. Tu najważniejsze są oczywiście kanały, którymi można dotrzeć do potencjalnego klienta online, czyli poprzez reklamy płatne, pozycjonowanie strony czy też social media. Przyda się również uczestnictwo w targach branżowych, obecność w grupach tematycznych czy rozbudowanie sieci kontaktów wśród branży ślubnej. Bardzo ważne jest też oczywiście doświadczenie – im więcej uroczystości uda się zorganizować już na początku działalności, tym lepiej.

Ile zarabia wedding planner?

Ciężko jest jednoznacznie określić zarobki wedding plannera. Usługi związane z organizacją ślubu i wesela mają bardzo indywidualny charakter – aby móc wycenić swoją pracę, konsultant ślubny musi dobrze poznać oczekiwania pary młodej. Poszczególne składowe wynagrodzenia zależą przede wszystkim od czasochłonności danego elementu, ilości przewidzianych atrakcji czy formalności, które należy wypełnić. Ograniczeniem więc jest tu jedynie wyobraźnia i budżet młodych.

Wynagrodzenie konsultanta ślubnego może być obliczane różnego typu metodami – mogą to być gotowe pakiety z określonymi z góry cenami, może to być prowizja od wartości budżetu wesela (zwykle 10-30%), bądź też wycena godzinowa. Każdy wedding planner wycenia swoją pracę indywidualnie, dlatego też ciężko jest jednoznacznie udzielić odpowiedzi na pytanie, jakie są jego zarobki. Można jednak ogólnie przyjąć widełki od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, przy czym należy pamiętać, iż te kwoty rozkładają się na kilka miesięcy ciężkiej pracy. Dla zachowania płynności, a także dla wyjścia parze młodej naprzeciw, warto rozłożyć cały koszt na 3 – 4 regularnie płatne bezzwrotne zadatki.

Jak wygląda praca konsultanta ślubnego?Jak zostać wedding plannerem

Praca konsultanta ślubnego nadal często jest niedoceniana – brak namacalnego produktu czy usługi sprawia, że dla wielu osób jest to zwykła fanaberia pary młodej. Tymczasem jest to profesja bardzo stresująca, która wymaga zachowania zimnej krwi i opanowania w każdej sytuacji. Nie wszystko jest zależne od wedding plannera – zdarza się, że podwykonawcy nie wywiązują się w 100% ze swoich obietnic, co powoduje frustrację pary młodej, którzy z kolei przenoszą ją na konsultantkę ślubną.

Podczas współpracy z parą młodą kluczowe jest pierwsze spotkanie i poznanie wymagań i potrzeb, między innymi dotyczących sali, atrakcji, jakie mają być na weselu, czy uroczystość ma odbyć się w plenerze, czy w dniu ślubu przewidziane są inne elementy wymagające dodatkowej pracy, czy młodzi mają swoich podwykonawców, czy należy przygotować im oferty do nawiązania współpracy. Wedding planner powinien zwracać uwagę na najdrobniejsze szczegóły, aby przygotowania ślubne stały się swego rodzaju przygodą i również pozytywnie zostały zapamiętane, jak i sam ślub i wesele.

Osoba pracująca w tym zawodzie często musi być pod telefonem całą dobę, zwłaszcza, gdy termin ślubu coraz bliżej. Co ważne, sezon ślubny pokrywa się z okresem wakacji – oznacza to, że zamiast urlopu w tym czasie zazwyczaj czeka ciężka praca i dużo nerwów. Organizacja ślubu i wesela to duża odpowiedzialność, dlatego konsultant ślubny powinien potrafić odnaleźć się w każdej sytuacji. Ślub powinien być jednym z najpiękniejszych dni w życiu, a bardzo wiele zależy w tym przypadku od odpowiednich przygotowań.

Oczywiście jest też dużo pozytywów bycia konsultantem ślubnym. Spotkania z parą młodą, budowanie relacji, wspólne planowanie czy degustacja menu weselnego to bardzo ważne i miłe elementy, których też nie brakuje. I najważniejsze – szczęście i spełnienie marzeń młodej pary, która może przeżyć najważniejszy dzień w swoim życiu tak, jak sobie wymarzyła. Ten zawód to więc też liczne pozytywne emocje, które dodatkowo sprawiają, że praca staje się też pasją.

Czy każdy konsultant ślubny powinien odbyć profesjonalny kurs?

Nie ma prawnych wymogów, które nakazywałyby odbywać szkolenia w zawodzie konsultanta ślubnego. Jednak aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie i móc odpowiednio dbać o swoich klientów, powinien być to standard. Co więcej, po takim kursie uzyskuje się certyfikat poświadczający zdobytą wiedzę i umiejętności, co wpływa pozytywnie na odbiór wedding plannera przez pary młode.

Szkolenia z organizacji ślubu i wesela to tak naprawdę bardzo solidna i złożona porcja wiedzy. Przyszły wedding planner może dowiedzieć się na nich między innymi jak poszukiwać odpowiednich firm do współpracy, jak powinny wyglądać poszczególne etapy uroczystości, jak odpowiednio zaprosić gości, jak wygląda współpraca z podwykonawcami, w jaki sposób pomóc pannie młodej w znalezieniu sukni ślubnej, jak dobrać zaproszenia ślubne dla gości, jak wygląda dobrze wykonana koordynacja dnia ślubu oraz wiele więcej. Kursy branży ślubnej są bardzo potrzebne, aby móc być zawsze dwa kroki przed oczekiwaniami młodych, co do ich uroczystości.

Jeśli chodzi o dobór i współpracę z podwykonawcami, ważne są też umowy, które powinny być odpowiednio skonstruowane, a także negocjacja cen dla par młodych. Konsultantka posiadająca umiejętności negocjacyjne to skarb – dzięki niej usługi firm ślubnych mogą stać się o wiele tańsze.

Oprócz kursu na konsultanta ślubnego warto doszkalać się również w innych, pokrewnych dziedzinach, jak na przykład dekorowanie sal ślubnych, florystyka, sommelierstwo czy nawet podstawy psychologii. Należy też pamiętać, że same szkolenia to nie wszystko – konieczne są również odpowiednie predyspozycje, jak wysoka odporność na stres, samozaparcie czy silna wola.

Czy każdej Parze Młodej potrzebny jest organizator wesela?

W dzisiejszych czasach para młoda jest w stanie sama zorganizować swój ślub i wesele. Potrzebuje do tego jednak bardzo dużo czasu, którego zapracowane osoby mają deficyt. Nie każdy też ma zdolności do organizacji, co zdecydowanie nie ułatwia sprawy, jeśli chodzi o załatwianie wszelkich spraw. Przy małych weselach obecność wedding plannera będzie też mniej doceniana, niż w przypadku dużych przyjęć na setki gości weselnych. Wówczas każdy element musi być przemyślany i dopracowany – o wiele trudniej jest zapanować nad dużą liczbą osób, nie tylko w kwestii potwierdzania obecności czy rozstawiania winietek, ale też jeśli chodzi o serwowanie odpowiednim osobom dań wegańskich czy wykluczanie alergenów w potrawach.

Organizacja ślubu z pomocą konsultanta ślubnego to bez wątpienia usługa premium, na którą często decydują się osoby nie tylko potrzebujące pomocy w poszczególnych zadaniach, ale i chcące podkreślić swój prestiż. Z usług wedding plannera chętnie korzystają też osoby mieszkające za granicą, które chcą zorganizować swój ślub i wesele w Polsce.

Praca konsultanta ślubnego przyda się każdemu – przed najważniejszym dniem w życiu dobrze jest się odprężyć, odstresować i odpowiednio przygotować, bez zmartwień o najdrobniejsze szczegóły podczas wesela. Bez względu na liczbę gości, miejsce uroczystości czy ogrom atrakcji, warto podarować sobie ten luksus i oddać najcięższe zadania w organizacji ślubu profesjonaliście. Należy pamiętać też o tym, że nie tylko pomoc w trakcie przygotowań do ślubu jest ważna, ale też i koordynacja tego dnia i dopięcie wszystkiego na ostatni guzik.